FAQ – Frågor om PMS

Här får du svar på vanliga frågor om PMS och vad det innebär.

1

Vad är PMS en förkortning av?

Premenstruellt syndrom.

2

När får man PMS?

PMS är vanligt bland de kvinnor som är över 30 år, men vissa får PMS-besvär redan i tonåren. För många blir besvären starkare när de har fött barn.

3

Vad är PMS för något?

PMS innebär att du kan få humörsvängningar och andra besvär dagarna före, under och efter du ska få din mens.

4

Varför får man PMS?

Det är okänt varför man får PMS, men forskarna tror att en sak som påverkar att man får PMS-besvär är ämnen som bildas när hormonet progesteron bryts ned. När du har haft ägglossning ökar progesteron i kroppen, hormonet minskar igen om du inte blivit gravid efter du har haft din ägglossning. Därför tror forskarna att de som lider av PMS kan vara känsliga för de ämnen som bildas när progesteronet bryts ned.

5

Symptom för PMS?

Vilka PMS-symptom man har varierar från person till person och månad till månad.

  • Man kan känna sig lättretad och irriterad.
  • Man kan känna sig orolig och ångestfylld.
  • Snabba humörsvängningar.
  • Känna sig nedstämd, trött och energilös.
  • Svårt att sova.
  • Svullen i kroppen och magen.
  • Känner av spänningar i brösten.
  • Huvudvärk och hungrigare än vanligt.
6

Hur vet man om man har PMS?

För att upptäcka om man har PMS är det viktigt att veta om de symptom som finns. För att lättare kunna upptäcka om man har någon eller några av de symptom som är vanliga för PMS. Det kan det vara bra att kontakta sin vårdcentral för att få hjälp med hur man ska gå till väga och för att få råd.

7

Hur länge har man PMS?

PMS brukar börja en vecka innan mensen och försvinna när mensen kommer, men symptomen kan finnas kvar de första dagarna under mensen. Vissa kan ha besvär med sin PMS under ägglossningen fram till att mensen börjar.

8

Hur kan man lindra PMS?

Det finns en del saker som du själv kan göra för att lindra din PMS:

  • Försök att träna regelbundet – det ger dig extra energi så du känner dig piggare och gladare.
  • Yoga och mindfulness - är två bra träningstyper att utföra under svår PMS.
  • Försök att sova bra, sömnen är viktig.
  • Äta bra mat och regelbundet.
9

Behandling mot PMS?

Lider man av en svår PMS är det viktigt att man kontaktar sin vårdcentral så man kan få hjälp.

  • P-piller Vissa får börja med p-piller för att slippa få ägglossning och därmed kan det bli en mindre chans till PMS-besvär.
  • Vätskedrivande läkemedel Vätskedrivande läkemedel kan hjälpa till att blockera effekten av vissa hormoner som bidrar till PMS.
10

När slutar PMS?

PMS-besvären slutar när man kommer in i klimakteriet och slutar få sin mens.